Tämä artikkeli tuo tutuksi verkkokauppiaan kumppanit, juridiikan, verkkokaupan ulkoasun, markkinoinnin ja raportoinnin ja kehityksen.
5 vinkkiä aloittelevalle verkkokauppiaalle
Onko sinulla liikeidea, joka voisi toimia verkkokaupassa?
Tähän artikkeliin olemme koonneet muutamia vinkkejä, jotka kannattaa ottaa huomioon verkkokauppaa perustettaessa. Nykyisin myös palveluita myydään ja ostetaan yhä enemmän verkossa. Postin tekemän verkkokauppatutkimuksen mukaan koronapandemian helpottamisen jälkeen verkossa shoppailu on jopa noussut 37%:lla ostajista. Ostajat ovat siirtyneet verkkoon valikoimien laajuuden, joustavuuden ja ajansäästön vuoksi.
-
Verkkokauppa asiakkaan näkökulmasta
Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun pohditaan asiakkaan näkökulmasta verkkokauppaasi?
-
Verkkokaupan markkinointi
Mitkä ovat oikeat kanavat? Entäs miten Google Ads Shopping toimii?
Ensimmäinen vinkki
Valitse oikeat kumppanit liiketoiminnallesi
Oikeiden kumppanien valinnalla tarkoitetaan ulkoistettujen palveluiden, kuten logistiikkapalveluiden, maksunvälittäjän ja markkinoinnin palveluita. Kannattaa miettiä, mitkä palvelut olisi järkevintä ulkoistaa, ja mitkä on järkevä tehdä itse. Vertaile erilaisia palveluntarjoajia, pyydä tarjouksia ja valitse juuri sopivin vaihtoehto omalle verkkokaupalle. Tuo myös asiakkaallesi esille selkeästi erilliset kulut jo ostoskorissa. Näin asiakkaallesi ei koidu yllätyskuluja. Palveluiden kuten logistiikka- ja maksupalveluiden valtti on monipuolisuus, mitä enemmän vaihtoehtoja on, sen parempi. Logistiikkapalveluiden osalta sujuvuus ja nopeus vaikuttavat monipuolisuuden lisäksi. Asiointi tulisi olla sujuvaa ja nopeaa. Moni ei halua odottaa toimitusta useita viikkoja, vaan haluaa paketin perille helposti, turvallisesti ja nopeasti.
Verkkokauppa-alustan valitseminen
Verkkokauppa-alustan valitsemisessa on hyvä ottaa huomioon yrityksen tulevaisuuden näkymät sekä tarpeet. Olemme vertailleet eri verkkoalustoja, ja niiden ominaisuuksia.
Lataa opas verkkokauppa-alustojen vertailusta >
Helppo ja turvallinen maksunvälittäjä
Maksupalvelut ovat tärkeä osa asiakkaan ostoprosessia. Kuluttaja-asiakkaat arvostavat monipuolisia maksuvaihtoehtoja, josta valita kuluttajilla itselleen sopiva vaihtoehto. Etenkin helpot ja nopeat mobiilimaksut ovat kasvattaneet suosiota lähivuosina. Vuoden 2023 alussa Visma Payn suosituin maksutapa oli MobilePay. Kuluttajalle on tärkeää, että hän saa itse valita luotettavan vaihtoehdon maksun suorittamiseen. Jos maksuvaihtoehtojen valikoima on liian suppea, se saattaa johtaa jopa ostoskorin hylkäämiseen maksun vaiheessa. Turvallinen maksupalveluntarjoaja lisää luottamusta verkkokauppiaan ja asiakkaan välille, joten maksunvälittäjä kannattaa valita harkitusti. Maksupalveluntarjoajat, kuten Visma Pay, ovat turvallinen valinta verkkokauppiaalle, sillä maksuyhteydet ovat salattuja. Selvitä, millaiset ovat asiakkaasi, ja millaisia maksutapoja he käyttävät?
Täältä voit lukea lisää Visma Paysta maksunvälittäjänä >
Visma Payn avulla vältät useamman sopimuksen tekemisen eri maksutapojen kanssa
Saat siis kaikki suosituimmat maksutavat yhdellä sopimuksella!
Toinen vinkki
Ota huomioon verkkokaupan juridiikka
Verkkokaupan juridisiin säännöksiin kannattaa tutustua ennen verkkokaupan perustamista. Ole tietoinen omista velvollisuuksista ja vastista verkkokauppiaana. Kuluttajansuojalaissa on määritelty esimerkiksi etämyynnin 14 päivän palautusoikeudesta, joka koskee erityisesti verkkokauppiaita. Muita kuluttajansuojalaissa määriteltyjä säännöksiä ovat muun muassa erilaiset tilanteet liittyen maksujen palautukseen, rikkoutunut tai vahingoittunut tuote ja tietosuoja-asiat. GDPR eli EU:n yleinen tietosuoja-asetus on lisäksi asettanut tiettyjä vaatimuksia, mitä pitää ottaa huomioon henkilötietoja käsiteltäessä verkkokaupassa. Tietosuojaseloste on EU:n yleisen tietosuoja asetuksen mukaan hyvä kauppiaalle, jotka kerää jollain tavalla henkilötietoja rekisteröidyiltä henkilöiltä.
Evästeet
Useat verkkopalvelut käyttävät evästeitä toimiakseen oikein ja kerätäkseen tietoa käyttäjistä analytiikkaa ja mainontaa varten. Verkkokaupassa evästeitä käytetään mm. asiakkaan kirjautumiseen ja ostoskorin sisällön tallentamiseen. Mainonnan ja analytiikan evästeitä ei voi käyttää ilman asiakkaan suostumusta. Evästeiden hallintaa varten on olemassa useita erilaisia ohjelmistoja (Consent Management Platform eli CMP), joilla saat verkkokauppaasi asianmukaisen evästehallinnan ja popup -kyselyn evästeiden hyväksymisestä.
Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä ja evästeistä:
Sopimusehdot tai toimitusehdot kuntoon
Kuluttajansuojalaki edellyttää, että elinkeinoharjoittaja täyttää etämyynnissä tiedonantovelvollisuutensa. Tiedonantovelvollisuus määrittää sen, että kuluttajalla tulee olla ostopäätöksen tekemiseksi oikeat ja riittävät tiedot saatavilla. Kuluttajalla tulee olla ymmärrys, että mihin hän sitoutuu tehdessään tilauksen. Kuluttajasuojalain edellyttämät sopimuksen tekemistä koskevat tiedot olisi hyvä sijoittaa sopimusehtoihin tai toimitusehtoihin.
Tilausvahvistus
Tehdystä tilauksesta tulee toimittaa kuluttajalle kohtuullisessa ajassa vahvistus. Vahvistus tulee toimittaa viimeistään tavaroiden luovutusajankohtana tai ennen kuin palvelun suorittaminen aloitetaan. Vahvistus tulee toimittaa “pysyvällä tavalla” eli siten, että annettuja tietoja ei voida jälkikäteen muuttaa. Elinkeinoharjoittajalla ei ole tällöin mahdollista muuttaa tai poistaa vahvistuksen sisältöä jälkikäteen. Tilausvahvistus toimii myös kuittina tehdystä ostoksesta.
Visma Pay edellyttää kauppiailta toimitusehtoja.
Toimitusehdot ovat sekä kauppiaan, että asiakkaan turva.
Tuotteet ja suunnittelu
Verkkokaupan selkeä ulkoasu ja toiminnallisuus tekevät ostokokemuksesta mielekkään. Mieti tuotteillesi ja palveluillesi sopivat kategoriat, tuotekuvat ja -kuvaukset verkkokaupassasi. Tee asiakkaalle helppo kokemus ostamiselle, jolloin hän palaa myös uudestaan ostoksille verkkokauppaasi. Kehittele verkkokauppasi ulkonäkö brändisi näköiseksi, käytettävyyden lisäksi. Suunnittele prosessit etukäteen, jotta verkkokaupan toiminnan aloitettua on selkeämpää lähteä pyörittämään kauppaa, etkä näin kompastu vastoinkäymisten kohdalla. Muista testata, että verkkokauppasi toimii myös hyvin mobiilissa. Googlessa 60% hauista tehdään mobiililaitteella.
Vastuullisuus
Kuluttajien huomio kiinnittyy yhä enemmän verkkokaupan vastuullisuuteen liittyviin kysymyksiin. Miten tuotteesi on valmistettu, mitä materiaalia tuotteesi ovat. Palveluiden kohdalla mietitään esimerkiksi miten palvelu on tuotettu. Mikäli myyt tuotteita, pakkausmateriaali ja pakkauksen koko, ja kuljetuksen ympäristöystävällisyys voivat vaikuttaa jopa suoraan kuluttajan ostopäätökseen.
Asiakaspalvelu
Verkkokaupan palautukset, reklamaatio ja toimitusaika ovat usein kuluttajalle tärkeitä asioita. Millainen strategia ja käytäntö verkkokaupallasi on reklamaatioihin, palautuksiin ja toimitusaikoihin? Millainen asiakastuki verkkokaupastasi löytyy, ja miten tiedotus asiakkaalle hoidetaan. Millaiset aukioloajat asiakastuella on, ja millä keinoilla asiakas voi ottaa yhteyttä verkkokauppaasi. Tyypillisimpiä tapoja ovat puhelin, sähköposti, chattibotti tai esimerkiksi tukilomake. Asiakaspalvelun laatu, ja saatavuus vaikuttavat asiakaskokemukseen ja näin ollen asiakassuhteeseen sekä sitoutuneisuuteen. Millaisen asiakaspalvelukokemuksen haluat antaa verkkokauppasi asiakkaille? Miten tuotteita reklamoidaan, ja millainen toimintatapa yrityksellä on reklamointiin. Nämä kaikki vaikuttavat asiakkaan sitoutuneisuuteen ja asiakaskokemukseen.
Täsmälliset tuotekuvaukset
Pohdi myös haluatko tarjota asiakkaille ilmaisen toimituksen tai palautuksen esimerkiksi tietyn summan ylittäviin tilauksiin. Ilmainen palautus voi edistää myyntiä, mutta varsinkin pienelle verkkokauppiaalle ilmaisista palautuksista aiheutuu merkittävä kuluerä, jos palautuksia on paljon. Mahdollisimman täsmällinen tuotekuvaus, esimerkiksi tarkat mittatiedot vaatteesta, voivat vähentää asiakkaiden hutiostoksia ja tuotteiden palautuksia.
Testaa verkkokauppasi etukäteen muutamalla kaverilla tai sukulaisella.
Näin saat varmuuden verkkokauppasi toimivuudesta.
Neljäs vinkki
Verkkokaupan markkinointi
Valitse oikeat kanavat verkkokauppasi markkinointiin
Menestyksekäs verkkokauppa markkinoi aktiivisesti. Uutena verkkokauppiaana on tärkeää budjetoida rahaa markkinointiin. Sosiaalisen median kanavat ovat tärkeitä markkinoinnin kannalta, mutta tärkeämpää on valita kanavat viisaasti. Pohdi, mihin kaikkiin sosiaalisen median kanaviin on aikaa. Jokaiseen sosiaalisen median kanavaan ei kannata heti liittyä, vaan kannattaa pohtia, missä potentiaaliset asiakkaat liikkuvat. Sosiaalisen median kanavat vaativat siis aktiivista sisällöntuotantoa, niin kannattaa priorisoida, mihin sosiaalisen median kanaviin alkaa luomaan sisältöä. Sosiaalisen median kanavat eroavat toisistaan esimerkiksi siten, että Instagram on visuaalisempi kokonaisuus kuin Facebook. Instagramia käyttää esimerkiksi 18-34 vuotiaat, kun taas TikTokia käyttää 10-30 vuotiaat. Facebookista löytyy taas 25-34 vuotiaat.
Markkinointia voi tehdä itse, mutta järkevä ratkaisu voi olla myös markkinoinnin ulkoistaminen. Markkinointi on tärkeä investointi, jotta potentiaaliset asiakkaasi löytävät kauppaasi. Voit tuottaa verkkokaupallesi muutakin sisältöä, jotta sivustosta tulee mielenkiintoisempi. Sisältö voi olla esimerkiksi lisäarvoa tuottavaa, jolloin voit esitellä mitä kaikkea verkkokauppasi tuotteilla voi tehdä.
Google Ads Shopping
Google Ads Shopping -kampanjan avulla verkko- ja kivijalkakauppiaat voivat mainostaa tuotteitaan Googlen hakutulossivulla ja Google Shopping -palvelussa. Mainokset näytetään korostetusti hakutulossivun yläosassa ja ne sisältävät tuotekuvan, nimen, hinnan ja verkkokaupan nimen.
Näkyvyys
tuotteet ilmestyvät Google-haun yläosaan ja sivupalkkiin, joten asiakas näkee heti tuotteen kuvan ja tiedot. Korkealaatuiset tuotekuvat auttavat erottamaan tuotteen kilpailijoista ja houkuttelemaan potentiaalisten asiakkaiden huomion.
Kohdentaminen
Mainoksia voidaan kohdentaa tiettyihin
asiakasryhmiin muun muassa kiinnostuksen kohteiden, demografisten tietojen tai käyttäytymisen perusteella. Tämä auttaa varmistamaan, että mainokset näkyvät sopivalle kohderyhmälle, eikä mainosbudjetti valu hukkaan.
Seuranta eli optimointi
Verkkokauppiaat voivat seurata miten mainokset toimivat ja tehdä muutoksia mainosten optimoimiseksi. Vaikkapa tuotekuvan vaihtaminen voi lisätä myyntiä, mutta tämä yleensä selviää vasta kokeilemalla ja tutkimalla.
Suurempi tuotemäärä
Shopping-kampanjan avulla verkkokauppiaat voivat mainostaa laajaa valikoimaa tuotteita. Tämä auttaa lisäämään myyntiä ja houkuttelemaan uusia asiakkaita, jotka saattavat olla kiinnostuneita eri tuotteista.
CPC-malli eli cost-per-click
Google veloittaa mainostajia CPC-mallilla eli Cost-per-Click-mallilla. Tämä tarkoittaa, että kauppias maksaa vain silloin, kun joku käyttäjä klikkaa mainosta. Google asettaa automaattisesti kullekin tuotteelle tarjoushinnan, joka perustuu kilpailutilanteeseen ja tarjouskilpailuun muiden mainostajien kanssa. Verkkokauppias voi myös määrittää maksimibudjetin päivittäisille kustannuksille, jotta mainoskampanjan kokonaiskustannukset pysyvät hallinnassa.
Hakukoneoptimointi ja avainsanojen käyttö
Monen asiakkaan ostopolku alkaa hakukoneesta, kuten esimerkiksi Googlesta. Hakukoneiden tuloksiin vaikuttavat verkkokaupan muu materiaali ja sisältö, erilaiset linkit, tuotekuvaukset, - kuvat, avainsanojen käyttö sekä otsikot. Teknisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan muun muassa verkkosivun teknisiä perusasioita, kuten miten verkkosivu toimii eli esimerkiksi sujuvuus ja nopeus. Hakukoneen tuloksiin, eli miten ylhäälle tuloksiin verkkokauppasi sijoittuu vaikuttaa suoraan verkkosivuille muodostuvaan trafiikiin, ja näin ollen usein suoranaisesti verkkokaupan myyntiin.
Suunnittele hyvin verkkokauppasi tuotekategoriat, otsikot sekä kirjoita tarkat ja tarpeeksi laajat tuotekuvaukset. Selvitä mitä asiakkaasi hakevat ja luo relevanttia sisältöä, joka vastaa asiakkaidesi tarpeita mielenkiintoisella tavalla. Voit myös vertailla, suositella ja kertoa kokemuksia tuotteistasi. Rakennathan lyhyitä linkkipolkuja ja kehitä navigaatiota. Voit myös ulkoistaa hakukoneoptimoinnin.
Yli 25 % ihmisistä klikkaa ensimmäistä orgaanista hakukonetulosta Googlessa,
kun taas kolmatta orgaanista hakukonetulosta klikkaa enää 11 %.
Verkkokaupan tutkiminen ja päivitys
Verkkokauppaa tulee päivittää useasti, myös hakukoneet pitävät aktiivisesti ylläpidetystä sivustosta. Pidä siis verkkokauppasi ajan tasalla niin hakukoneita kuin asiakkaitasi varten. Pidä verkkokauppasi informatiivisena. Mikäli asiakkaasi kysyy sinulta jotain, mieti voisitko päivittää tiedon verkkokauppaasi. Täydennä tuotteista kysytyt kysymykset tuotekuvauksiin. Voit rakentaa verkkokauppaasi esimerkiksi usein kysyttyä osion. Hakukoneet suosivat hyvin rakennettuja UKK-sivuja hyvillä hakutuloksilla, sekä usein kysytyt kysymykset parantavat asiakaskokemusta ja lisää sivuston orgaanista kävijämäärää.
Lue lisää usein kysytyistä kysymyksistä >
Luotettavuus on myös tärkeä osa verkkokauppaasi. Luotettavuutta luo ajankohtainen sivusto, josta löytyy ajantasaiset tiedot. Varmista, että verkkokaupastasi löytyy yrityksesi y-tunnus, yhteystiedot ja muut tarvittavat ajankohtaiset tiedot. Tiedot voi löytyä esimerkiksi footerista, tai ne voivat olla erikseen varatulla sivulla. Pysy myös kartalla säädöksistä, kuten vuoden 2023 alussa tulleesta Omnibus-direktiivistä. Verkkokauppasi tulee olla säädösten mukainen. Varmista myös, että verkkokauppa-alustan ja sen mahdollisten laajennusten päivitykset ovat ovat ajan tasalla, tietoturva kunnossa ja kauppasi tiedot varmuuskopioidaan asianmukaisesti.
Raportointi
Verkkokauppasi avainluvut ovat tukenasi, sillä verkkokauppiaana sinun tulee olla perillä esimerkiksi verkkokauppasi myynneistä, kuluista ja kannattavuudesta. Myyntiä tulisi seurata tuotekohtaisesti, tai vähintään tuoteryhmittäin. Mikäli seuraat ostoskorien kokonaisuuksia, voit saada vihiä siitä, mitä tuotteita ostetaan yhdessä. Näin voit suositella ostajalle myös muita tuotteita ostettavan tuotteen lisäksi ja voit saavuttaa lisämyyntiä. Verkkokauppasi kuluihin liittyy markkinointikulut sekä tuotteiden myymiseen liittyvät kulut, kiinteiden kulujen lisäksi. Seuraa kampanjoiden tehokkuutta, jotta tiedät mitä kampanjoita on järkevä toistaa ja mitä kampanjoita kannattaisi muuttaa.
Seuraa maksu- ja toimitustapoja. Mitä asiakkaasi käyttävät eniten? Ole perillä näistä, jotta voit kilpailuttaa palveluntarjoajat perusteellisesti. Suomalaiset käyttävät tällä hetkellä eniten pankkimaksuja sekä mobiilimaksuja.
Visma Payn kauppiasportaalista voit ladata CSV-muotoisen raportin tai voit hyödyntää esimerkiksi yhdistettyä tilitysraporttia.
Tutustu myös muihin käyttövinkkeihimme kauppiaille, Visma Communityssa >
Tutustu tietopankkiimme verkkokauppiaille
Tietopankistamme löydät artikkelit, webinaarit ja oppaat verkkokauppiaille. Tutustu lisää siis maksamisen turvallisuuteen, verkkokaupan juridiikkaan tai esimerkiksi verkkomaksamisen sanastoon.
Haluatko kuulla lisää Visma Paysta?
Verkkomaksamisen asiantuntijamme auttavat sinua mielellään kaikissa kysymyksissä.