Omnibus-direktiivi vaikuttaa verkkokauppojen alennusmarkkinointiin ja suosituksiin verkkokaupassa. Tutustu lisää!
Mikä on Omnibus-direktiivi?
Miten Omnibus-direktiivi näkyy verkkokauppiaan arjessa?
Kuluttajansuojalaki uudistui 2023 alussa, joka vaikuttaa myös osaltaan verkkokauppiaiden arkeen. Kyseessä on Omnibus-direktiivi, joka koskee muun muassa alennusmarkkinointia ja verkkokaupassa näkyviä suosituksia. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on koonnut pääkohdista tiedotteen. Kokosimme kaksi tärkeintä kohtaa yhteen, jotka koskettavat erityisesti verkkokauppiaita.
Kuluttajansuojalaki koskee hinnanalennusilmoituksia ja 2 luvun 11 § uudistui täysin.
Alennusmarkkinointi
Suomessa hinnanalennuksen lähtökohtana on pidetty elinkeinoharjoittajan perimää hintaa, eikä esimerkiksi kilpailijan hintaa samasta tuotteesta tai yleistä hintatasoa. Vertailuhinnaksi koetaan siis se hinta, jolla elinkeinoharjoittaja on aikaisemmin tuotetta myynyt. Tavaroiden alemarkkinoinnissa (pois lukien nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet) tulee jatkossa ilmoittaa alin hinta, jolla kyseistä tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Omnibus-direktiiviä on helpoin noudattaa,
Kuluttajansuojalaissa 2 luvussa on ehdotettu muutoksia ja täydennyksiä liittyen markkinoinnissa annettaviin tietoihin.
Kuluttaja-arvostelut
Näiden muutoksien myötä on tarkoitus parantaa kuluttaja-arvosteluiden luotettavuutta.
Jatkossa verkkokaupassa olevat tuotteiden arvostelut tarvitsee olla peräisin kuluttajalta, joka on oikeasti käyttänyt tuotetta, tai ostanut kyseisen tuotteen. Verkkokaupan vastuulla on siis varmistaa tuotearvostelijoiden oikeudellisuus. Tämän lisäksi verkkokauppiaan on kerrottava, kuinka asia on varmistettu.
Kiellettyä on ostaa kuluttaja-arvosteluita tai suosituksia, esittää tekaistuja kuluttaja-arvosteluita tai suosituksia sekä vääristellä kuluttaja-arvosteluita tai sosiaalisen median suositteluja.
Varmistus voidaan toteuttaa esimerkiksi siten, että elinkeinoharjoittaja lähettää sähköpostilla linkin arvostelulomakkeelle.
Voit siis toimia niin, että mahdollistat arvosteluiden antamisen vain kuluttajille, jotka ovat ostaneet tuotteen verkkokaupastasi.