Choose language

Mikä on Omnibus-direktiivi?

Omnibus-direktiivi vaikuttaa verkkokauppojen alennusmarkkinointiin ja suosituksiin verkkokaupassa. Tutustu lisää!

Luontokävely
alennusmarkkinoinnin esimerkki hintalappu

Kuluttajansuojalaki koskee hinnanalennusilmoituksia ja 2 luvun 11 § uudistui täysin.

Alennusmarkkinointi

Suomessa hinnanalennuksen lähtökohtana on pidetty elinkeinoharjoittajan perimää hintaa, eikä esimerkiksi kilpailijan hintaa samasta tuotteesta tai yleistä hintatasoa. Vertailuhinnaksi koetaan siis se hinta, jolla elinkeinoharjoittaja on aikaisemmin tuotetta myynyt. Tavaroiden alemarkkinoinnissa (pois lukien nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet) tulee jatkossa ilmoittaa alin hinta, jolla kyseistä tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

vinkkilamppu

Omnibus-direktiiviä on helpoin noudattaa,

kun alentaa tuotteiden hintoja harvemmin kuin kerran kuussa.
kuluttaja-arvostelu verifioitu

Kuluttajansuojalaissa 2 luvussa on ehdotettu muutoksia ja täydennyksiä liittyen markkinoinnissa annettaviin tietoihin.

Kuluttaja-arvostelut

Näiden muutoksien myötä on tarkoitus parantaa kuluttaja-arvosteluiden luotettavuutta.

Jatkossa verkkokaupassa olevat tuotteiden arvostelut tarvitsee olla peräisin kuluttajalta, joka on oikeasti käyttänyt tuotetta, tai ostanut kyseisen tuotteen. Verkkokaupan vastuulla on siis varmistaa tuotearvostelijoiden oikeudellisuus. Tämän lisäksi verkkokauppiaan on kerrottava, kuinka asia on varmistettu.

Kiellettyä on ostaa kuluttaja-arvosteluita tai suosituksia, esittää tekaistuja kuluttaja-arvosteluita tai suosituksia sekä vääristellä kuluttaja-arvosteluita tai sosiaalisen median suositteluja.

vinkkilamppu

Varmistus voidaan toteuttaa esimerkiksi siten, että elinkeinoharjoittaja lähettää sähköpostilla linkin arvostelulomakkeelle.

Voit siis toimia niin, että mahdollistat arvosteluiden antamisen vain kuluttajille, jotka ovat ostaneet tuotteen verkkokaupastasi.