Choose language

Usein kysytyt kysymykset

Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiimme. Mikäli kaipaat käyttövinkkejä Visma Pay palveluun, voit tutustua Visma Communityyn.

Visma Pay -palvelun voit tilata tekemällä sopimuksen verkkosivuillamme. Soita meille 09 3154 2030 tai lähetä sähköpostia helpdesk@vismapay.com, mikäli sinulla heräsi kysymyksiä palvelustamme. Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön.

Huomioithan, että sopimusta solmivalla henkilöllä tulee olla laillinen oikeus edustaa yhtiötä. Oikeus solmia sopimus kanssamme voidaan osoittaa yhtiön antamalla valtuutuksella. Palvelu voidaan avata valmiiksi perustettavalle yritykselle.

Verkkokauppa voidaan liittää maksupalveluun valmiiksi ja varmistaa liitännän toimivuus jo ennen kuin yritys on rekisteröity kaupparekisteriin. Näin kaupankäynti verkkokaupassa voi alkaa välittömästi, kun verkkokauppa on muilta osin valmis. Tilauksen käsittely ja kauppiastunnusten luominen kestää tavallisesti noin 1-3 arkipäivää, jonka jälkeen palvelu on välittömästi käytettävissä.

Palvelu voidaan liittää verkkokauppaan maksuttomien laajennusten avulla tai suoraan yksinkertaista rajapintaa käyttäen. Visma Pay -rajapinnat ovat helppo liittää ja liitäntätyön tekemiseen riittää perusosaaminen web-ohjelmoinnista. Halutessasi voi tilata liitännän myös verkkokaupan toteuttajalta tai Visma Payn kumppanilta.

Visman Payn yleiset sopimusehdot ovat luettavissa täältä.

Voit ladata valmiin pohjan verkkokauppasi toimitusehtoja varten. Korjaathan esimerkkitoimitusehtoihin yrityksesi nimen, y-tunnuksen, yhteystiedot ja tarkastathan, että ehdot sopivat verkkokauppasi toimintaan.

Esimerkkitoimitusehdot löydät täältä.

Visma Pay logon ja maksutapabannerin verkkosivuillesi voit ladata materiaalipankista.

Tutustu kauppiasportaalin ominaisuuksiin ja käyttöohjeisiin täältä.

Lisätietoa Visma Pay maksupalvelusta ja kauppiasportaalista löydät myös verkkoyhteisö Visma Communitystä.

Palvelua on mahdollista kokeilla käyttäen testitunnuksia. Testitunnukset eivät ole varsinainen demo, joten myyntitiimimme esittelee mielellään palvelun toimintaa ja ominaisuuksia tarkemmin. Testitunnuksien avulla voit liittää verkkopalvelun Visma Pay -palveluun, tehdä testimaksuja ja tarkastella maksujen tietoja kauppiasportaalissa. Ohjeet testitunnusten käyttämiseen ovat teknisessä ohjeessa.

Testitunnukset pääset tilaamaan täältä.

Teknisistä ohjeistamme löydät listan verkkokauppa-alustoista, joille tarjoamme maksuttoman laajennuksen. Laajennuksen avulla palvelun liittäminen verkkokauppaan onnistuu myös ilman teknistä osaamista verkkokaupan muokkaamisesta. Liittämisessä verkkokauppaan käytetään rajapinta-avainta, alikauppiastunnusta ja yksityistä salausavainta. Avaimet löytyvät kauppiasportaaliin kirjautumisen ja salasanan vaihtamisen jälkeen Alikauppiaat-sivulta. Avaimet on mahdollista luoda uudestaan valitsemalla “Luo uusi salausavain”.

Liitännän toimivuuden voit varmistaa käyttämällä palvelun testitunnuksia tai oikeaa kauppiastunnusta. Ennen käyttöönottoa maksamista suositellaan testattavan mahdollisimman monipuolisilla käyttötapauksilla. Teknisen liitännän lisäksi verkkokaupan toimitusehtoihin tulee lisätä maininta maksupalvelusta (maksamista käsittelevät kappaleet esimerkkitoimitusehdoissa). Myös maksutapojen kattava valikoima kannattaa tuoda esille lisäämällä Visma Pay -banneri sivuille. Verkkokaupan toimitusehtojen esimerkit sekä Visma Pay-bannerit saat ladattua täältä.

Tekniset yhteistyökumppanit voivat auttaa verkkokaupan muokkaamisessa tai jopa hoitaa sen kokonaan puolestasi. Kaikissa palvelun liittämiseen ja käyttämiseen liittyvissä kysymyksissä soitathan numeroon 09 3154 2037 tai lähetä viestiä osoitteeseen helpdesk@vismapay.com.

Testitunnusten käyttämiseen, laajennukset, rajapintakuvaukset sekä muut ohjeet verkkokaupan liittämiseksi palveluun, sekä tarkemmat ohjeet maksutapahtumakohtaisesta maksutapojen rajoittamisesta sekä maksutavan valintasivun ohittamisesta löydät teknisistä ohjeista.

Visma Pay -palvelun kautta voi maksaa verkkopankeilla, maksukorteilla, laskulla ja osamaksulla. Maksutavat kattavat yli 99% verkkomaksajista. Lisäämme säännöllisesti kysynnän mukaan uusia maksutapoja valikoimaan.

Verkkokauppa voi rajoittaa ostajille tarjottavia maksutapoja antamalla maksutapahtuman parametrina maksutavat, jotka sallitaan kyseisen maksutavan osalta. Halutessasi asiakaspalvelu voi poistaa maksutapoja käytöstänne pysyvästi. Maksaminen Visma Pay -maksusivua käytettäessä sisältää tavallisesti seuraavat vaiheet:

  • Ostaja lisää ostettavat tuotteet ostoskoriin ja valitsee kassatoiminnon tilauksen vahvistamista ja maksamista varten
  • Ostaja valitsee verkkokaupassa maksutavaksi Visma Pay (korttimaksut, lompakot verkkopankit, laskut ja osamaksut)
  • Ostaja ohjataan Visma Pay -maksusivulle, jossa ostaja valitsee halutun maksutavan
  • Ostaja ohjataan valitun maksutavan sivulle, jossa ostaja vahvistaa maksutapahtuman
  • Ostaja ohjataan Visma Pay -palvelun sivun kautta takaisin verkkokauppaan, jotta tieto hyväksytystä maksutapahtumasta välittyy verkkokauppaan ja Visma Pay -palveluun

Maksamisen upottamista käytettäessä kauppias voi suunnitella maksuprosessin kokonaan itse. Kortilla maksettaessa sivusiirtymät on mahdollista välttää kokonaan ja sovellus on mahdollista suunnitella kokonaan responsiiviseksi.

Maksutavan valintasivu voidaan ohittaa siten, että maksupyynnössä mahdolliseksi maksutavaksi annetaan parametrina vain ostajan valitsema maksutapa. Näin ostaja ohjataan suoraan maksutavan sivulle. Lisäksi verkkokauppaan tulee lisätä yhden Visma Pay -maksuvaihtoehdon sijaan kaikki tarjottavat maksutavat erillisenä. Vaihtoehdot voivat olla esillä esimerkiksi painikkeina tai pudotusvalikossa. Maksamisen upottamista käytettäessä kauppias voi suunnitella maksuprosessin kokonaan itse.

Visma Pay -kauppiailla on mahdollisuus valita päivittäiset, viikoittaiset tai kuukausittaiset tilitykset (päivittäiset tilitykset saatavilla vain Visma Pay Power-paketteihin). 

Kun käytössä on viikoittaiset tilitykset, maksut tilitetään kerran viikossa ja maksetaan Osuuspankista viikon ensimmäisenä arkipäivänä, sisältäen perjantain ja lauantain väliseen yöhön mennessä tehdyt maksut. 

Päivittäisissä tilityksissä maksujärjestelmä muodostaa tilityksen vuoden jokaisena päivänä. Tilityksiä muodostuu viikossa siis 7 kappaletta, myös viikonloppuisin. Tilitysviive on 3 päivää kaikille maksutapahtumille. Esimerkiksi lauantaina tehdyt tapahtumat tilitetään tiistaisessa tilityksessä ja maanantaiset tapahtuman torstaisessa tilityksessä. Tilitysviive on sama kaikilla maksutavoilla eikä ole riippuvainen pankkipäivistä.

Tilitysten kokonaissumma ei ylitä kauppiaalle asetettua tilitysrajaa, joka on kauppiaskohtainen ja asetetaan kauppiaan ilmoittamien maksuliikennearvioiden perusteella. Mikäli kauppiaalla on suora tilityssopimus pankkiin tai maksutapaan, saa kauppias tilityksen suoraan pankista tai maksutavasta omalle pankkitilille ilman tilitysviivettä. Suorilla tilityssopimuksilla välitetyistä maksuista toimitamme myös tapahtumaraportin.

Tilitysraportti on saatavissa PDF- ja CSV-muodossa. Raportit sisältävät maksutapahtumien yhteenvedon ja jaottelun alikauppiaittain. Raportti sisältää maksutapahtumien, komissioiden, palautusten, korjausten ja tilitysten kokonaissummat sekä lisäksi ALV-, päiväkohtainen sekä maksutapakohtaisen erittelyn (aika, tapahtumatunnus, tilaustunnus, alikauppias, summa, komissio, tilitettävä summa).

Voit myös ladata kootun tilitysraportin kauppiasportaalista, jossa voit tarkastella itse määrittämääsi aikaväliä.

Maksamisen jälkeen ostajalle lähetetään maksuvahvistus, josta ilmenevät verkkokauppa, ostoksen kokonaissumma, tilaustunnus sekä yhteystiedot verkkokaupan asiakaspalveluun. Maksuvahvistus sisältää tiedot suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. Maksuvahvistuksen lähettäminen edellyttää, että verkkokauppa toimittaa maksutapahtuman parametrina ostajan sähköpostiosoitteen. Suosittelemme, että lisäksi verkkokauppa lähettää erillisen tilausvahvistuksen tai kuitin ostajalle.

Kaikkeen kaupankäyntiin liittyy aina petosten riski. Verkkomaksamisessa on syytä kiinnittää huomiota asianmukaiseen riskienhallintaan, koska yleensä kauppias ja asiakas eivät ole jatkuvassa asiakassuhteessa tai eivät tapaa toisiaan.

Riski on korkeampi, jos maksettaessa kortilla tai laskulla ei käytetä vahvaa tunnistautumista (TUPAS / 3D Secure). Korttimaksamisessa riskejä hallitaan esimerkiksi käyttämällä 3D Secure –todentamista (Verified by Visa, MasterCard Identity Check). Riski maksutapahtuman takaisinveloitukseen (chargeback) on aina olemassa, mutta todentamisen avulla ja omalla riskienhallinnallisella tapahtumien seurannalla kauppias voi huomattavasti vähentää riskiä. Kauppiaan tulee aktiivisesti seurata maksutapahtumia. Kauppias voi hyvittää ne maksut, joiden osalta on perusteltua syytä epäillä väärinkäyttöä. Varmennusvaiheessa kortin myöntänyt pankki tarkistaa, että onko kortilla katetta tai onko se suljettu ym. Varmennuksella ei kuitenkaan voida varmistaa sitä, ovatko korttitiedot väärissä käsissä.

Kauppiasportaalissa on nähtävissä seuraavat riskienhallinnalliset tiedot jokaisesta korttimaksutapahtumasta:

  • 3D Secure varmennus: maksussa käytetty todennuspalvelu
  • Ostajan IP-osoitteen maakoodi
  • Näiden tietojen perusteella voi havaita maksutapahtumaan liittyvän kohonneen riskin, mikäli todennusta (3D Secure) ei ole käytetty
  • Ostajan IP-osoitteen maakoodin perusteella korttimaksu on tehty eri maassa kuin mihin se toimitetaan


Ottakaa välittömästi yhteyttä Visma Payn asiakaspalveluun, mikäli epäilette maksukorttitietoja tai muita maksamiseen liittyviä tietoja päätyneen luvattomiin käsiin: 09 3154 2037 tai helpdesk@vismapay.com

Suosittelemme seuraavia toimenpiteitä osana verkkokaupan tilausprosessia. Kerää riittävät tiedot asiakkaasta ja tarkista asiakkaan antamien tietojen oikeellisuus, esimerkiksi ”Heikkisentie 12 - 48, 00100 Helsinki, 0451234567” on epäilyttävä yhdistelmä. Rajoita verkkokauppaan pääsyä käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Ylläpidä historiatietoja tilauksista ja säilytä tietoja väärinkäyttötapahtumista tai epäilyttävistä tapahtumista, sekä vertaa niitä uusiin tilauksiin. Esimerkiksi, onko samassa toimitusosoitteessa ollut aiemmin väärinkäyttötapahtumia. Erityistä huomioita vaativia merkkejä tilauksissa:

  • Tilauksen summa on keskivertotilausta merkittävästi suurempi
  • On tilattu paljon samaa tuotetta (ellei kyseessä ole tukkumyynti)
  • Sama asiakas on tehnyt lukuisia epäonnistuneita maksuja
  • Lukuisia arvokkaita tuotteita samassa tilauksessa (helposti myytäviä, korkea jälleenmyyntiarvo)
  • Asiakas pyytää / painostaa kiirehtimään tilausta
  • Samaan osoitteeseen useita tilauksia peräkkäin
  • Toimitusosoite on postilokero-osoite tai pakettiautomaatti
  • Tilauksen toimitusosoite on ulkomailla tai tilaus on tehty ulkomaisella kortilla ja toimitusosoite on Suomessa
  • Käytetään anonyymiä tai ilmaista sähköpostiosoitetta.

MobilePay-sovelluksella maksaminen on mahdollista kaikille Visma Pay -kauppiaille, jotka hyväksyvät korttimaksuja. Tilaajasi valitsee maksusivulta MobilePay-toiminnon ja hyväksyy maksun sovelluksessaan.

MobilePay ei ole maksupalvelu – eikä Danske Bank ole maksupalveluntarjoaja – vaan palvelun avulla puhelinnumero yhdistyy tiliin tallennettuun maksukorttiin. Visma Pay veloittaa maksun asiakkaan maksukortilta korttitapahtumana ilman, että asiakkaan tarvitsee syöttää korttitietojaan maksaessaan. Maksut tilitetään kauppiaalle yhdessä muiden korttimaksujen kanssa.

MobilePay ja MobilePay Online ovat Danske Bankin omistamia tavaramerkkejä. MobilePay-palvelua voi tarjota vain asiakkaille Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Palvelun avulla saa hyväksyä maksuja vain myynneistä Pohjoismaihin, jotka ovat suoritettu pohjoismaisella valuutalla.

Lue lisää MobilePaysta maksutapana »

Jousto on valmiiksi aktivoitu maksutavaksesi, joten sen käyttöönotto ei vaadi toimenpiteitä. Lisäksi toimitusehdot ovat jo kunnossa Jousto-laskun ja osamaksun osalta, mikäli olette kopioineet esimerkkitoimitusehdoista maksamista koskevat kappaleet toimitusehtoihinne. Visma Pay tilittää lasku- ja osamaksutapahtumat kauppiaalle kerran viikossa, riippumatta onko tilaaja maksanut laskua. Jousto-bannerin lisääminen verkkokaupan etusivuilla ohjaa paremmin laskun ja osamaksun valintaan ja suurempiin ostoksiin.

Jousto on kauppiaalle täysin maksuton ja Visma Pay veloittaa maksutapahtumista normaalin hinnastonsa mukaisen maksutapahtumamaksun. Jousto vastaa kauppiaan puolesta luottotappioriskistä. Jouston maksupainike näkyy maksusivulla vain, jos ostoksen summa on Laskulla 20–1000 euroa tai Osamaksulla 30–5000 euroa. Kuluttajan vahva TUPAS –tunnistautuminen on luotu kauppiaiden turvaksi ja karsii petosriskiä.

Tilattu tuote voidaan lähettää haluttuun osoitteeseen myös SmartPostilla, eikä pelkästään Väestörekisterikeskuksen osoitteeseen. Tunnistautumisessa on mahdollisuus myös sähköposti ja salasanan “PIN” yhdistelmään vahvan tunnistautumisen jälkeen. Kuluttajalle lähetetään aina yksilöity kulutusluottosopimus Jouston käytöstä heti verkkokauppatilauksen hyväksymisen jälkeen. Jousto lähettää kuluttajalle laskun kauppiaan puolesta.

Kauppiaalle asiakkaan tekemät palautukset ovat maksuttomia 45 vrk:n ajan, jona aikana Jousto mitätöi palautuksesta kuluttajalle aiheutuneet laskutus- ja korkokulut. Yhteistyösopimus ei sisällä kilpailunkieltorajoituksia. Lisätiedot sekä kaikki materiaalit Joustosta löytyvät sivuilta www.jousto.com kauppiaan materiaalipankista.

Maksulinkkipalvelun avulla voidaan muodostaa ja lähettää asiakkaalle maksupyyntöjä. Sinulla ei tarvitse olla entuudestaan verkkokauppaa tai maksupäätettä käyttääksesi maksulinkkiä. Visma Pay luo tunnukset kauppiasportaaliin, ja olet näin heti valmis luomaan maksulinkkejä. Maksulinkin lähetys tarjoaa asiakkaille useita maksuvaihtoehtoja, kuten pankkinapit, luottokortit, mobiililompakot, yrityslaskun, laskun ja osamaksun. Raportointimme avulla on maksujen tilaa helppoa seurata ja käyttöönotto on maksutonta!

Lue lisää maksulinkistä »

Visma Pay -maksurajapinta tukee 115:ta veloitusvaluuttaa korttimaksuille ja lisäksi neljää eri veloitusvaluuttaa MobilePaylle:

AED, AFN, ALL, AMD, ANG, ARS, AUD, AWG, AZN, BAM, BBD, BDT, BGN, BMD, BND, BOB, BRL, BSD, BWP, BZD, CAD, CDF, CHF, CNY, COP, CRC, CUP, CVE, CZK, DKK, DOP, DZD, EGP, ERN, ETB, EUR, FJD, GBP, GEL, GHS, GIP, GMD, GTQ, GYD, HKD, HNL, HRK, HTG, HUF, IDR, ILS, INR, IRR, JMD, KES, KHR, KZT, LAK, LBP, LKR, LRD, MAD, MDL, MGA, MKD, MNT, MOP, MRO, MUR, MVR, MWK, MXN, MYR, MZN, NAD, NGN, NIO, NOK, NPR, NZD, PAB, PEN, PGK, PHP, PKR, PLN, QAR, RON, RSD, RUB, SAR, SBD, SCR, SEK, SGD, SLL, SOS, STD, SVC, SZL, THB, TOP, TRY, TTD, TWD, TZS, UAH, USD, UYU, UZS, WST, XCD, YER, ZAR, ZMW.

Veloitusvaluutalla tarkoitetaan valuuttaa, jolla maksu veloitetaan maksukortilta. Usean veloitusvaluutan tukeminen mahdollistaa saman kauppiastilin käytön myös kotimaan ulkopuolelle myytäessä. Verkkokauppa voi näin tarjota asiakkailleen korttimaksamisen tämän omalla valuutalla.

Huomioithan, että kaikki maksut, riippumatta veloitusvaluutasta, tilitetään yhdessä koontitilityksessä. Tilitysvaluuttana toimii ainoastaan Euro. Tilitysraportista saadaan maksutapahtumaerittelyt, alv-raportit ja komissioerittelyt valuuttakohtaisesti. Käytettäessä maksutapana MobilePayta, voidaan veloitusvaluuttana käyttää pohjoismaisia valuuttoja (DKK, EUR, NOK ja SEK).

Kyllä on. Visma Payn maksupalvelu noudattaa 3D Secure (3DS) -protokollaa, joka mahdollistaa turvalliset korttimaksut asiakkaille. Vaadimme aina vahvan tunnistautumisen korttimaksujen yhteydessä, mikä vähentää väärinkäytösten riskiä ja lisää maksamisen turvallisuutta.

Näin huolehdimme maksamisen turvallisuudesta »

Kuluttajansuojalaki uudistui vuoden 2023 alussa, ja Omnibus-direktiivi tulee vaikuttamaan verkkokauppiaiden arkeen. Omnibus-direktiivi näkyy erityisesti alennusmarkkinoinnissa ja kuluttaja-arvosteluissa.

Lue lisää »

Magento ilmoitti vuonna 2018, että kaikki Magento 1 versiot tullaan lopettamaan 30. kesäkuuta 2020. Magento 2 on sen sijaan tuettuna Visma Paylla.