Toimiva verkkokauppa ja automaatio vauhdittavat elämysliiketoimintaa
Asiakastarina: Vesiurheilukeskus Laguuni
Laguuni hyödyntää omnichannel -ratkaisua liiketoiminnassaan
“Tämä Johkun, Visma Payn ja Netvisorin kombinaatio on äärimmäisen matalan kynnyksen ratkaisu. Se maksaa itsensä takaisin, koska siinä säästyy todella paljon aikaa ja ylimääräistä vaivaa. Tänä päivänä on niin helppoa olla verkossa, että jos ei vielä ole, niin nyt on viimeistään aika siirtyä.”
- Juuso Tilaéus, toimitusjohtaja, Vesiurheilukeskus Laguuni
Leijasurfauksesta kesäolohuoneeseen – Laguuni liikuttaa ihmisiä jo yli 40 000 tuntia vuodessa
Kaikki alkoi Espanjasta leijasurfauksesta. Vesiurheilukeskus Laguunin yksi perustajista, Juuso Tilaéus, innostui aikoinaan Espanjassa leijasurfauksesta yliopistovaihdossa. Intohimo vesiurheilua kohtaan sai huomaamaan, ettei Suomessa ollut vastaavia harrastusmahdollisuuksia. Vuonna 2017 koitti ensimmäinen kesä, kun Vesiurheilukeskus Laguuni avasi ovensa. Näin syntyi kesäolohuone ja talvinen rentoutuskeidas, jonka kokonaisuus on kasvanut vuosi vuodelta laajemmaksi.
Laguunin päätoimipiste on Keilaniemessä. Ydintiimiin kuuluu vajaa 10 henkilöä, mutta kesäkaudella pääsesonkina työntekijöitä on jopa 50-60 henkilöä. Pienessä yrityksessä yrittäjä pääsee toteuttamaan monia tehtäviä – aina markkinoinnista jakoavaimen käyttöön.
Vesiurheilukeskus Laguuni hyödyntää Visma Payn verkkomaksupalvelua Johkun verkkokaupassa, sekä maksupäätteissä Johkun kassajärjestelmää. Maksupäätteiden ja verkkomaksujen hallinnointi tapahtuu keskitetysti Visma Pay kauppiasportaalissa. Arkea helpottamassa on myös Visma Pay x Netvisor -integraatio.
Johkun ekosysteemi monipuolisen myynnin perustana
Laguunin toiminta on monimuotoista. Tarjolla on yli sata erilaista tuotetta, jotka vaihtelevat wakeboarding-aktiviteeteista ja kursseista aina avantouintiin liittyviin varusteisiin. Tällainen valikoima vaatii verkkokaupalta ja kassajärjestelmältä joustavuutta ja helppokäyttöisyyttä. Laguuni päätyi kotimaiseen Johkuun, joka pystyi vastaamaan heidän tarpeisiinsa.
"Meillä on äärimmäisen paljon tuotteita ja erilaisia aktiviteetteja. Johkun avulla kaiken hallinnoiminen on yksinkertaista. Se on rakennettu helppokäyttöiseksi, eikä sen käyttö vaadi mitään erityisosaamista."
Tuotemyynnin lisääminen palveluiden rinnalle sujui vaivattomasti. Juuson mukaan Johku mukautuu helposti erilaisiin tarpeisiin, ja uusien tuotteiden lisääminen onnistui ilman päänvaivaa.
Visma Pay & Netvisor: Automaatio on arjen pelastus
Verkkokauppa-alustaksi valikoitui kotimainen Johku, ja maksupalvelun valinta oli luonteva jatkumo. Laguuni on ollut Visma Payn kauppias jo vuodesta 2021, ja yhteistyö on jatkunut saumattomasti. Yksi suurimmista hyödyistä on ollut suora integraatio Netvisorin taloushallinto-ohjelmistoon. Tämä kolmen järjestelmän – Johkun, Visma Payn ja Netvisorin – yhdistelmä on automatisoinut monta aiemmin manuaalista työvaihetta.
"Kaikki synkkaa tosi hyvin keskenään. Kun myynnit tiliöityvät automaattisesti suoraan oikeille tileille kirjanpitoon, säästyy aikaa ja vältetään virheitä. On äärimmäisen hyvä juttu, että manuaaliset tekemiset saa pois."
Tämä automaatio ei ainoastaan tehosta toimintaa, vaan myös vapauttaa tiimin aikaa keskittyä olennaiseen: asiakaskokemuksen luomiseen.
Visma Payn etuna on jouheva helppous. Kaikki raportit on saatavilla helposti kauppiasportaalista ja Visma Payn asiakaspalvelusta saa aina nopeasti vastauksia.
Juuso Tilaéus
Vesiurheilukeskus Laguuni
Yhtenäinen kokemus verkosta kivijalkaan
Laguunin asiakaskokemus ulottuu verkosta aina paikan päälle esimerkiksi Keilaniemen tai Mustikkamaan toimipisteisiin. Verkkokaupan ja fyysisten maksupäätteiden on toimittava saumattomasti yhteen. Seitatechin maksupäätteet, jotka on hankittu Johkun kautta, täydentävät kokonaisuuden.
Juuso seuraa aktiivisesti myyntiä Visma Payn kauppiasportaalista, josta hän näkee sekä verkkokaupan että maksupäätteiden kautta tulleet maksutapahtumat. Tämä antaa selkeän kokonaiskuvan myynnin kehityksestä.
"Maksupäätteiden kanssa ei ole ollut mitään ihmeellistä, kaikki on sujunut tosi hyvin. Seuraan myyntiä viikkotasolla ja katson, missä mennään kokonaisuuden kanssa."
Asiakkaiden maksutavoissa on näkynyt selkeä trendi: yhä useampi hoitaa varaukset ja maksut etukäteen mobiililaitteella. Tämä korostaa helpon ja luotettavan verkkomaksamisen tärkeyttä.
Vinkit aloitteleville verkkokauppiaille
Lopuksi Juusolla on selkeä neuvo kaikille verkkokauppaa aloittaville tai järjestelmiään uudistaville yrittäjille.
Tämä Johkun, Visma Payn ja Netvisorin kombinaatio on äärimmäisen matalan kynnyksen ratkaisu. Se maksaa itsensä takaisin, koska siinä säästyy todella paljon aikaa ja ylimääräistä vaivaa. Tänä päivänä on niin helppoa olla verkossa, että jos ei vielä ole, niin nyt on viimeistään aika siirtyä.
Juuso Tilaéus
Vesiurheilukeskus Laguuni
Haluatko kuulla lisää Visma Payn omnichannel -ratkaisusta?
Verkkomaksamisen asiantuntijamme auttavat sinua mielellään.