Kauppapaikka eli shop-in-shop -ratkaisu on monikauppiasratkaisu, jossa voidaan myydä usean kauppiaan tuotteita yhdessä verkkokaupassa. Tutustu vinkkeihimme – kuinka menestyä kauppapaikan ylläpitäjänä!
.png)
Kauppapaikka eli shop-in-shop pähkinänkuoressa
Kauppapaikalla tarkoitetaan monikauppiasratkaisua, jossa useat osapuolet voivat myydä tuotteitaan tai palveluitaan samassa kauppapaikassa. Kauppapaikka mahdollistaa siis verkkokaupassa tai sovelluksessa useiden eri kauppiaiden tuotteiden tai palveluiden myynnin kerralla ja Visma Pay tilittää maksut kauppiaille ja myyntiprovision kauppapaikalle eli shop-in-shopille.
Sanotaan, että myyt kalastuslupia verkkokaupassasi. Kalastuslupien lisäksi olet haaveillut myyväsi laadukkaita virveleitä ja tarkoin tehtyjä uistimia. Saat ajatuksen rakentaa ystäviesi kanssa kalastukseen soveltuvan verkkokaupan, jossa toimitat itse kalastusluvat ja ystävä A toimittaa virveleitä ja ystävä B uistimia. Tämä syntyvä verkkokauppa on shop-in-shop -ratkaisu, eli kauppapaikka.

Ensimmäinen askel shop-in-shop maailmaan
Mistä kauppapaikan kanssa olisi järkevintä lähteä liikkeelle? Jo alussa tulisi pohtia loppuasiakkaiden näkökulmaa hyvin vahvasti. Mikäli halutaan rakentaa esimerkiksi mobiiliapplikaatio, niin tulisi vahvasti punnita loppuasiakkaan halukkuutta ladata uusi applikaatio. Toinen vaihtoehto on shop-in-shop verkkokauppa, mutta tietenkin on mahdollisuus yhdistää mobiiliapplikaatio sekä shop-in-shop verkkokauppa.
Visma Pay mahdollistaa kauppapaikalle erilaiset palvelupaketit
Kauppapaikka voi Visma Payn avulla valita, laskutetaanko kauppiailta pelkät komissiot vai kuukausimaksun sekä komission. Tämä antaa kauppapaikalle vapauden hinnoitteluun, joka antaa mahdollisuuden erilaisten palvelupakettien luomiselle.
WooCommerce auttaa kauppapaikan rakentamisessa alkuun
WooCommerce on Visma Payn shop-in-shop -kauppiaiden käytetyin alusta. WooCommerce tarjoaa joitakin valmiita lisäosia kauppapaikan rakentamiseen, mutta ne vaativat laajaa teknistä osaamista, jotta alusta saadaan kustomoitua kauppapaikalle. Visma Paylla on rajapintakuvaus, jota voi tutkia etukäteen >
Halutessasi voit tutustua kauppiasportaaliimme testitunnuksien avulla >
Kauppapaikan maksuliikenne
Visma Payn avulla kauppapaikat mahdollistavat kauppiailleen useat maksutavat yhdellä sopimuksella. Visma Payn maksutapoja ovat suositut suomalaiset pankkimaksut, mobiilimaksut, maksukortit ja lasku- ja osamaksut. Kauppapaikka voi halutessaan määrittää mitä maksutapoja on käytössä kauppapaikassa. Lisäksi kauppapaikka pystyy Visma Payn avulla määrittelemään eri provisiot eri maksutavoille, esim. pankkimaksuille ja mobiilimaksuille.
Kauppapaikan on järkevää ottaa käyttöön maksupalveluntarjoaja, sillä näin kauppapaikka välttää ryhtymästä itse maksulaitokseksi. Maksupalveluntarjoaja hoitaa kaikki lainalaisuudet Finanssivalvonnan velvoittamalla tavalla. Tämä edellyttää mm. kauppapaikan kauppiaalta aina Visma Payn kanssa tehdyn sopimuksen ja sopimus edellyttää y-tunnuksen. Kauppapaikalle jää tehtäväksi kertoa Visma Paylle haluamansa provisiot ja Visma Pay hoitaa tilitykset automaattisesti oikeille osapuolille. Huomioithan, että provisiot sisältävät Visma Payn osuuden provisioista.

Kauppiaiden hankinta kauppapaikkaan
Markkinointi on myös vahva osa-alue niin kauppiaita hankittaessa kuin loppuasiakkaidenkin houkuttelemisessa. Markkinoinnissa tulee ottaa huomioon monta asiaa, joten markkinointi kannattaa pitää mielessä jo alusta alkaen.
Näihin osa-alueisiin suosittelemme tutustumaan:
- Sosiaalinen media ja niiden erot
- Google Ads Shopping
- Hakukoneoptimointi ja avainsanojen käyttö
Visma Pay helpottamassa kauppapaikan arkea
Kauppapaikan tulisi pyrkiä helpottamaan myös kauppiaiden arkea. Kauppiaiden arkea voidaan helpottaa esimerkiksi siten, että kauppapaikan asetuksista löytyy myös hallintapaneeli. Hallintapaneelista voidaan seurata maksutapahtumia ja toteuttaa esimerkiksi hyvityksiä. Hallintapaneeli voidaan toteuttaa Visma Payn rajapinnan avulla.
Kauppapaikkaa helpottaa myös Visma Payn boarding API, joka helpottaa kauppiashakemuksien tekemisessä. Visma Pay voi siis vastaanottaa kauppapaikalta boarding API:a hyödyntäen konekielisesti kauppiaan tiedot, joten tietoja ei tarvitse manuaalisesti syöttää lomakkeelle. Kauppapaikalla on pääsy myös Partner Portaaliin, jossa on nähtävillä reaaliaikaisesti hakemuksien tilat.
Menestyvä kauppapaikka
Kauppapaikan menestyksen takana on usein selkeä kohderyhmä, jolle shop-in-shop on tarkoitettu. Kauppapaikkaa perustettaessa tulisi siis pohtia, mistä löydetään kauppapaikan loppuasiakkaat. Kun on olemassa olevat loppuasiakkaat, helpottuu myös kauppiaiden hankinta kauppapaikkaan.
Helpota myös kauppapaikan arkea ottamalla mukaan maksupalveluntarjoaja, jotta kauppapaikkasi välttyy ryhtymästä maksulaitokseksi. Kauppapaikka voi helpottaa myös kauppiaidensa arkea monella tapaa: laadi selkeät palvelupaketit, toteuta hallintapaneeli kauppapaikkaan ja markkinoi kauppapaikkaa eri tavoin.
Autamme mielellämme

Jukka-Pekka Neuvonen
.png?quality=high&height=256&name=kasper-400x400%20(1).png)
Kasper Kaupinsalo
Pyydä tarjous monikauppiaspalvelusta
Ota meihin yhteyttä ja palaamme sinulle mahdollisimman nopeasti!
Mikäli haluat kuulla lisää Visma Paysta, voit olla meihin yhteydessä myös puhelimitse 09 3154 2030 (ark. 8-16).